ANNO SCOLASTICO2023-2024
INDIRIZZO DI STUDIOLS
CLASSE5
SEZIONEA
DISCIPLINAInglese
Prof.VIOLETTA RISI
LIBRI DI TESTO

Performer Heritage, voll. 1 e 2, Spiazzi-Tavella-Layton, ed. Zanichelli.

CONOSCENZE DISCIPLINARI
Argomenti del primo periodo

Summer reading revision: 1984, George Orwell.
Da Performer Heritage 1:
Romantic poetry, Man and Nature, William Wordsworth, Preface to the Lyrical Ballads, Daffodils. Samuel Taylor Coleridge: the Rime of the Ancient Mariner. Women writers: Mary Shelley, Jane Austen, the Brontë sisters.
Da Performer Heritage 2:
The Victorian Age, the Victorian compromise, Life in Victorian Britain, the later years of Queen Victoria's reign, the Victorian novel, American Renaissance, the late Victorian novel, Aestheticism and decadence.
Charles Dickens: life and works, Oliver Twist, Hard Times.

Argomenti del secondo periodo

Walt Whitman: life and works, Leaves of Grass.
Robert Louis Stevenson: the Strange Case of. Dr Jekyll and Mr Hyde. Oscar Wilde: life and works, The Picture of Dorian Gray.
The Modern Age: from the Edwardian Age to the first world war, the Suffragettes, Britain and the First World war, the Age of Anxiety, the second world war, the USA in the first half of the 20th century, Modernism, Modern poetry, the modern novel, the interior monologue, a new generation of American writers, the war poets.
The War Poets: Brooke, Owen, Sassoon. Joseph Conrad: Heart of Darkness. James Joyce: life and works, Dubliners. Virginia Woolf: the Bloomsbury group, Mrs Dalloway. George Orwell: a dystopian novel. Nineteen Eighty-Four.

COMPETENZE E ABILITA’ RELATIVE ALLA DISCIPLINAPer le competenze e abilità relative alla disciplina si fa riferimento alla programmazione del dipartimento
ARGOMENTI DI EDUCAZIONE CIVICA

Questione femminile:
women writers
Mary Wollstonecraft
Suffragettes
Emmeline Pankhurst’s "Freedom or Death" speech in Hartford (1913)

METODOLOGIE E STRUMENTI DI INSEGNAMENTO CHE SI INTENDONO UTILIZZARE
  • Cooperative learning
  • Lavori di gruppo
  • Lavoro individuale
  • Lezioni frontali
  • Lezioni partecipate
  • Ricerche guidate in internet
  • Classroom virtuali
  • Youtube
PROCESSO DI VALUTAZIONE
1. VALUTAZIONE1. VALUTAZIONE
Numero di verifiche previste (1° periodo)2
Numero di verifiche previste (2° periodo)3
2. INTERVENTI DI RECUPERO2. INTERVENTI DI RECUPERO
Tipologia
  • Sportello
EMAIL DOCENTEEmail hidden; Javascript is required.