ANNO SCOLASTICO2023-2024
INDIRIZZO DI STUDIOLS
CLASSE5
SEZIONEB
DISCIPLINAInglese
Prof.Fabrizio Fontana
LIBRI DI TESTO

V. Jones, S. Kay, D. Brayshaw, D. Montanari, FOCUS AHEAD UPPER-INTERMEDIATE, Pearson Longman
M. Spiazzi, M. Tavella, M. Layton, PERFORMER HERITAGE (VOLUMES 1 AND 2), Zanichelli

CONOSCENZE DISCIPLINARI
Argomenti del primo periodo

SPEAKING, READING, LISTENING, WRITING AND VOCABULARY
Around the globe: talking about the environment (Focus Ahead unit 8)
HISTORY AND LITERATURE The Gothic novel
American and Industrial Revolutions
M. Shelley's Frankenstein
The Romantic Age:
- General features
- W. Wordsworth
- S.T.Coleridge
- The sublime
The Victorian Age (1):
- Main historical events, the spirit of the age
- The Victorian novel
- C. Dickens

Argomenti del secondo periodo

HISTORY AND LITERATURE
The Victorian Age (2):
- R.L. Stevenson
- Aestheticism in England: O. Wilde
America in the 19th century:
- History, society, culture
- E.A. Poe
- E. Dickinson
- W. Whitman
The Age of Imperialism:
- General features
- R. Kipling
- J. Conrad
- Apocalypse Now
War poets
The Age of Modernism
- General features
- E. Pound
- T.S. Eliot
- J. Joyce
- V. Woolf
- M. Cunningham
Totalitarism
- G. Orwell

COMPETENZE E ABILITA’ RELATIVE ALLA DISCIPLINAPer le competenze e abilità relative alla disciplina si fa riferimento alla programmazione del dipartimento
ARGOMENTI DI EDUCAZIONE CIVICA

Plastic pollution
- The Great Pacific Garbage Patch
- Midway, plastic island

An American history of racism and discrimination
- Slave auctions and slave life in the plantations
- The “Underground Railroad”
- Abraham Lincoln and the Gettysburg Address
- The “Black Codes” and the “Jim Crow Laws”
- The Ku Klux Klan
- The “Sunset towns” and the Negro Motorist Green Book
- The Civil Right Movement in the USA
- Martin Luther King’s “I have a dream” speech
- 1992 Los Angeles riots
- Eric Garner’s “I can’t breathe” and the “Black Lives Matter” movement
- The “conquest of the west” and the segregation of Native Americans
- The “Gold Rush” and the exploitation of Chinese immigrants

METODOLOGIE E STRUMENTI DI INSEGNAMENTO CHE SI INTENDONO UTILIZZARE
  • Flipped classroom
  • Lavori di gruppo
  • Lavoro individuale
  • Lezioni frontali
  • Lezioni partecipate
  • Ricerche guidate in internet
  • Video lezioni
PROCESSO DI VALUTAZIONE
1. VALUTAZIONE1. VALUTAZIONE
Numero di verifiche previste (1° periodo)2
Numero di verifiche previste (2° periodo)3
2. INTERVENTI DI RECUPERO2. INTERVENTI DI RECUPERO
Tipologia
  • In itinere
EMAIL DOCENTEEmail nascosta; è necessario JavaScript.