ANNO SCOLASTICO2023-2024
INDIRIZZO DI STUDIOLS
CLASSE5
SEZIONEE
DISCIPLINAInglese
Prof.Mara CAMBIAGHI
LIBRI DI TESTO

M. Spiazzi, M. Tavella, M. Layton, Performer Heritage Voll. 1 e 2: From the Origins to the Romantic Age, Zanichelli
2016; From the Victorian Age to the Present Age, Zanichelli 2017.
V.Jones, S. Kay, D. Brayshaw, S. Minardi, Focus Ahead Upper Intermediate, Pearson Longman 2017.
A. Gallagher, F. Galluzzi, Mastering Grammar, Pearson 2016.

CONOSCENZE DISCIPLINARI
Argomenti del primo periodo

Aspetti linguistici e grammaticali:
Unreal pasts and regrets, cleft sentences and inversion. Word families: prefixes and suffixes (Unità 8 Focus Ahead).
Aspetti comunicativi: argomentare ed esprimere chiarimenti, esporre un discorso o una relazione. Esercizi di lettura, ascolto e comprensione testuale (listening and reading comprehension).
Contesto storico-culturale e letterario:
The Industrial Revolution. A new Romantic sensibility, the Sublime. Origin of the term Romanticism.
The Romantic Age: features of English and American Romanticism. Man and Nature. Interdisciplinary link: the Environmental Question.
Blake: London, The Lamb, The Tyger; Wordsworth: My Heart Leaps Up, Daffodils, Composed Upond Westminster Bridge; Coleridge: The Rime of the Ancient Mariner (part 1); Emily Dickinson: Nature.
Romantic Fiction: Mary Shelley's Frankenstein.
The Victorian Age: Charles Dickens (excerpts from Oliver Twist and Hard Times); Emily Bronte (Wuthering Heights).
Early and late Victorian authors.

Argomenti del secondo periodo

Contesto storico-culturale e letterario:
American Renaissance. Hawthorne: excerpt from The Scarlet Letter. Emily Dickinson: Hope is the thing with feathers, Because I could not stop for death.
Aestheticism and Decadence: Oscar Wilde (excerpt from The Picture of Dorian Gray and The Importance of Being Earnest).
Modernism: from the Edwardian Age to the First World War. The Age of Anxiety.
James Joyce (excerpts from Dubliners and Ulysses); Virginia Woolf (excerpts from Mrs. Dalloway, A Room of One's Own and Street Haunting); T.S. Eliot (excerpts from The Waste Land).
Dystopia: Aldous Huxley and George Orwell.
American Fiction (overview).
Contemporary poetry: Seamus Heaney.
The contemporary novel: Ian McEwan, Kazuo Ishiguro.
Contemporary drama: Samuel Beckett and Michael Frayn.

COMPETENZE E ABILITA’ RELATIVE ALLA DISCIPLINAPer le competenze e abilità relative alla disciplina si fa riferimento alla programmazione del dipartimento
ARGOMENTI DI EDUCAZIONE CIVICA

The Woman Question (from Mary Wollstonecraft to Virginia Woolf and beyond)

METODOLOGIE E STRUMENTI DI INSEGNAMENTO CHE SI INTENDONO UTILIZZARE
  • Flipped classroom
  • Lavori di gruppo
  • Lavoro individuale
  • Lezioni frontali
  • Lezioni partecipate
  • Classroom virtuali
  • Youtube
PROCESSO DI VALUTAZIONE
1. VALUTAZIONE1. VALUTAZIONE
Numero di verifiche previste (1° periodo)2
Numero di verifiche previste (2° periodo)3
2. INTERVENTI DI RECUPERO2. INTERVENTI DI RECUPERO
Tipologia
  • In itinere
EMAIL DOCENTEEmail nascosta; è necessario JavaScript.